Vetoketjullinen joustocollegetakki


Pitkästä aikaa teki mieli ommella itsellenikin jotain. Etsin löytäisinkö sopivaa kaavaa omista varastoistani mukavaan collegetakkiin. Minulla on PaaPiin kaavakirja naisille ja sieltäpä löysin sopivan mallin toteutettavaksi.

Ostin Kangas Palttinasta joustocollegepalan noin 1,3m lenkkeilytakkia varten. Koska kangas oli yksisvärinen, niin halusin takkiin jotain piristystä. Minulla oli aikaisemmin ostettu musta 65cm pitkä avovetoketju, joten sitä mustaa väriä voisi laittaa muutenkin tuomaan ilmettä takkiin.

Olin ommellut aikaisemmin Verson Puodin Sielulintu-trikoosta mekon ja silloin ihastuin kankaassa oleviin lintuihin. Minulla oli tietenkin paloja tästä kankaasta ja niinpä ajattelin aplikoida linnun tähän takin etukappaleeseen. Sattumoisin väritkin sopivat mainiosti tähän kankaaseen.


Linnun applikoinnissa käytin kaksipuolista liimaharsoa, mikä tekee applikoinnista todella helppoa. Leikattu kappale pysyy tiukasti pohjakankaassa kiinni. joten siksak-ompeleella on helppo käydä kuvion reunat läpi ja saadaan näin siisti lopputulos.


Taskun suut reunustin myös mustalla resorilla

En ole aikaisemmin ommellut minkäänlaista takkia itselleni, joten täytyy sanoa, että tämän ompleluprojektin myötä tuli opittua monta hyödyllistä taitoa. Ohjeet kaavakirjassa olivat suhteellisen hyvät, mutta joissakin kohdissa olisin vähän kaivannut kuvallisia ohjeitakin.

Lopputulokseen olen kuitenkin aivan tyytyväinen ja vajaassa parissa päivässä sain sen tehtyä valmiiksi.


Kommentit