Kevään ensimmäinen mökkireissu

Tänään oli ihana kevätaamu. Pakkasta oli yöllä ollut kymmenkunta astetta. Tämä oli tehnyt hanget kantaviksi. Aurinko paistoi täydeltä terältä. Niinpä päätimme mieheni kanssa lähteä talven jälkeen ensimmäistä kertaa käymään mökillä. Mieheni on innokas pilkkijä, joten pakkasimme pilkkivarusteet matkaan. Emme tienneet etukäteen millaiset olosuhteet on jäällä liikkumiseen. Niinpä mieheni otti mukaan lumikengät ja minä ajattelin luottaa potkukelkkaan ja pitkävartisiin kumisaappaisiin. Reppuun pakkasimme myös vähän evästä. Perille saavuttuamme huomasimme, että jäällä oli aika hyvä liikkua jalkaisin ja potkukelkalla. Yöllinen pakkanen oli jäätänyt hangen pinnan kovaksi. Onneksi meidän hyväksi havaittu pilkkipaikka ei ole kaukana rannasta,  joten pääsimme pian tositoimiin.

Kesti jonkin aikaa, kunnes minun pilkkionkeeni tarttui ensimmäinen pikkiriikkinen ahven. Sitten alkoikin napata useampi kala peräkkäin. Minä, joka en ole harrastanut paljon pilkkimistä, enkä tykkää laittaa kärpäsentoukkia koukkuun, kävin lähtiessä ostamassa värikkään koukun. Siihen ei kuulemani mukaan tarvitsisi laittaa mitään syöttiä. Tämä väite tuli nyt sitten todistettua tällä ahvensaaliilla. Mieheni oli pilkkinyt nyt koko ajan kärpäsentoukilla saamatta mitään. Pian kyllä tilanne muuttui ja ahvenet näyttivät tykkäävän molemmista pyyntikeinoista suurinpiirtein yhtä paljon.

Saalista ei saatu kovin paljon, mutta aurinkoa ja raitista ilmaa sitäkin enemmän. Takaisin rannalle tulo ei ollutkaan niin helppoa, koska hanki oli pehmennyt ja paksu vesikerros oli jään päällä kahlatessa. Onneksi ei ollut pitempi matka.

Rantalaiturilla maistuikin eväskahvit hyvin. Samalla tarkastimme vähän linnunpönttöjä ja laitoimme telkän pönttöön heiniä pehmusteeksi. Nyt ovat pöntöt sitten valmiina odottamassa tulevia käyttäjiä.

Muuttolinnuista näimme vain joutsenpariskunnan ja lokkeja, jotka kaartelivat päällämme himoiten meidän kalasaaliitamme. Vielä täytyy odotella suurempaa muuttoryntäystä täällä Pohjois-Karjalassa.

Kotiin päästyämme päätimme tehdä pienistä kaloista ahvenkukon. Nyt kukko on paistumassa uunissa ja se saa hautua vielä ainakin 5 tuntia miedossa lämmössä, ennenkuin pääsemme nauttimaan tästä herkusta.