Merinovillainen tunika


Tänään täällä sataa vettä ja myrskyää. Lämpötilakin on pudonnut kymmenen asteen tienoille, joten ilmassa on todella syksyn tuntua. Minusta tämä on mitä sopivin päivä viettää ompeluharrastuksen parissa. Viime viikolla kävin ostamassa Mereenin merinovillaa, mikä oli vielä 30%:n alennuksessakin, joten pääsin heti innostuksen iskiessä töihin.

Minun onnekseni juuri ilmestyneessä Suuren Kasityölehden numerossa 9/2019 oli kolmen merinovillamekon kaavat, joiden osia voi vapaasti yhdistellä.  Valitsin  lehdestä poolomekon kaavan, jossa pallohihat vaihdoin tavallisiin hihoihin. Kaavaan olin muuten tyytyväinen, mutta poolokaulus olisi minusta saanut olla vähän väljempi. 

En ole aikaisemmin ommellut mitään merinovillasta ja luulin, että sen käsittely minun ompelukokemuksella voisi olla liian vaikeaa. Yllätyin kovasti, kun minusta merinovillan ompelu ei ollut lainkaan vaikeampaa, kun minkä tahansa joustavan kankaan ompelu. Voi olla, että tämä Mereenin merinovilla oli tukevampaa kuin yleensä vastaavat kankaat. Nettiä selatessä olin nimittäin törmännyt ompelijoiden valituksiin, miten merinovilla venyy aivan holtittomasti ja normaali kaavakoko ei kävisi. 

Ompelussa ei ollut mitään ongelmia. Olkapääsaumoihin laitoin joustonauhan, mikä estää sauman venymisen liikaa. Käänteet ompelin kaksoisneulalla ja muut saumat saumurilla. 

Lopputulokseen olen ihan tyytyväinen, joten nyt uskallan jatkossakin tarttua tähän ihanan pehmeään ja lämpimään materiaaliin.







Kommentit