Kaurainen omenapiirakka


Tänään leivon kesän ensimmäisen omenapiirakan oman puutarhan omenista.  Valitettavasti omenoista tuli meillä tänä kesänä kovin rupisia, joten herkullisilta ne eivät näytä. Kuitenkin leivontaan ne sopivat hyvin. Koska mieheni haluaisi, että kahvin kera pitäisi olla päivittäin aina jotain makeaa leivonnaista, niin olen usein leiponut vähän arkisempaa ja terveellisempää piirakkaa.

Tässä omenapiirakassa käytän rasvana öljyä ja jauhoja olen korvannut kaurahiutaleilla.


Omenapiirakka

Rupisia omenia leivontaan
Pohja:

3 dl kaurahiutaleita
0,5 - 1 dl sokeria
1 dl hiivaleipäjauhoja
0,5 dl vehnäjauhoja
0,5 tl soodaa
1 tl kardemummaa
2 dl piimää
0,75 dl öljyä

Päälle:
3 - 4 omenaa
kanelia
siirappia
2 dl kermaviiliä tai vaniljajogurttia (sokeria)
0,5 - 1 tl vaniljasokeria
1 kananmuna

Valmistus:

Sekoita kaikki piirakkapohjan aineet keskenään puuhaarukalla. Kaada seos voideltuun piirakkavuokaan ja tasoita lusikalla. Esipaista pohjaa uunin alimmalla tasolla noin 10 minuuttia. Sillä aikaa kuori ja siivuta omenat.  Lado omenasiivut limittäin esipaistetun pohjan päälle. Sirota kanelia omenasiivuille ja makeuta omenia vielä joko siirapilla tai riputtamalla sokeria. Jos käytät sokeroitua vaniljajogurttia, niin sokeria
ei tarvitse niin paljoa.  Sekoita kananmuna, (sokeri) ja vaniljasokeri kermaviiliin tai jogurtiin. Kaada seos ladottujen omenasiivujen päälle. Paista piirakkaa vielä 30 minuuttia.

Tällä samalla ohjeella olen tehnyt erilaisia marjapiirakoita sekä tuoreista että pakastetuista marjoista. Tällöin olen jättänyt kanelin ja siirapin pois. Sokerin määrää olen vaihdellut marjojen happamuuden mukaan.



Kommentit